Saturday, September 12, 2020

ქართული თეატრი

 

ქარული ეატრი

 

/ქაოტური ესე/

 

კულტურის ცნობილმა ანალიტიკოსმა დრაგან კლაიჩმაამას წინათ (იგულისხმება 2004 წელი) ჩვენს უნივერსიტეტში (თეატრის და კინოს უნივერსიტეტი) საჯარო ლექციის დროს განაცხადარობე სტურუა უკვე კულტურული მემკვიდრეობა არისო.

 

როგორ გრნობს ავსპოსტ დრამატული ეატრის ეპოქაში (ხაზს ვუსვამ ეპოქას და არა მხოლოდ ფორმას) მცირე ენობრივი ჯგუფის ეატრი?

 

სწორედ მისვისაა ყველაზე იმე აღსაქმელიტექსტზე არსებული ეატრის ტრადიციების შესუსტების ტენდენციები (უფრო უხეშად რომ ვთქვათ აგონია) უმცა ამავე დროს საბაზრო ეკონომიკის ვალსაზრისი უნდა უხაროდეს ავისი საეატრო კულტურის უფრო ფარ არენაზე გატანის საშუალება.

 

სად არის საეატრო იდენტურობა?

 

პატარა ქვეყნები სიახლეებს ეჭვი უცქერენ, რადგანაც შექმულების ეორიების მიხედვი ისინი მაში საშიშროებას ხედავენ. ეს შიში კასტრაციის შიშის მსგავსია.

 

მაგრამ ამავე დროს მცირე ქვეყნებში საეატრო -„მხედველობაში მაქვს უკვე პროფესიული ეატრი“ - განვიარება დაკავშირებული ეროვნულ გამაავისუფლებელ ნდა თვიგამორკვევის მორაობებან. ეს განსაკურები ნალად, კარგად ჩანს აღმოსავლე ევროპის მაგალიზე. ამიტომაც ეატრის როლი ასე ქვეყნებში და მა შორის საქარველოშიენის, კულტურის, იდენტურობის შენარჩუნების საშუალებას წარმოადგენდა.

პრაქტიკულად ეატრი წარმოადგენდა ინტელექტუალ ავშესაფარს, ეროვნულობის შენარჩუნების ადგილს და ავშესაფარს სხვადასხვა იმპერიები შემადგენლობაში ყოფნის დროს.

ეატრებმა ჩამოაყალიბეს მრავალ ქვეყანაში ენობრივი ნორმები, შეინარჩუნეს ქვეყნის ითმყოფადობა, როგორც დღეს  ვიყენებთ იდენტობა და ..

 

ეს წერილი არ წარმოადგენს არც ტექსტზე არსებული ეატრების ადვოკატობას და მიუმეტეს არც პროკურორობასის მხლოდ მცდელობაა ისტორიული რაკურსის და ხედვის შემოავაზებისა.

 

რაზე კამაობენ დღეს ეროპაში?

 

უნდა დავაფინანსო არა ხელოვნება, მაშინაც კი უკი მას მომხმარებელ დიდი რიხვი არა ყავს?

 

გვჭირდება არა ბევრი ეატრი?

 

შეკიხვები პირწმინდად კულტურის პოლიტიკის სფეროდანაა, მაგრამ იგი საეატრო პოლიტიკის ზღვარზეცაა, როგორ უნდა შევინარჩუნო პროფესიული ეატრები?

 

შეილება   არა რომ ხელოვნებაზე ვიმსჯელო მარტივი უმრავლესობით, ვაღიარებ რომ ხელოვნებაზე მსჯელობისას სულ მცირედი, მაგრამ პროფესიული განალება აუცილებელია (ბოლოს და ბოლოს მრავალ ათასწლიან ხელოვნების ფორმასთან გვაქვს საქმე - თეატრთან) ამას მსოფლიო გამოცდილებაც ადასტურებს. აქვს თუ არა ყველას უფლება ისაუბროს - რა უნდა დარჩეს, და რა არა კულტურაში?

 

შეგვილია სამედიცინო დასკვნა უმრავლესობი გადავწყვიტო ერეულ პროფესიონალ ექიმებს უნდა მივენდოთ?

 

მეტყვი ეს ხომ ადამიანის ჯანმრელობას ეხება და მეც გიპასუხებთ, განა ხელოვნება და კულტურა ადამიანის ჯანმრელობას არ ეხება?

 

განა ასწლეულების მანილზე კულტურა არ ზრუნავს კაცობრიობის ჰარმონიულ განვიარებაზე, სილამაზისა და ჭეშმარიტების ფასეულობათა შენარჩუნებაზეგანა არისტოტელემ კაარზისი  არ მოიხსენია როგორც სულის მკურნალობის, მისი განწმენდის საშუალება და სწორედ ეატრიც, ხელოვნების სხვა ფორმებან ერად მკურნალობს ცივილიზაციას ათასწლეულების განმავლობაში.

 

ექიმები მკურნალობენ ფიზიკურად, ხელოვანნი მკურნალობენ სულიერად, როგორი ბანალური ჭეშმარიტებაა, რომლის შეხსენებაც ქოსდა ბრაზს არ უნდა იწვევდეს.

მაგრამ ხომ ფაქტია, რომელიც შეხსენებას საჭიროებს. საზოგადოებისთვის და თეატრის კვლევასთან მიტმასნული, არასაკმარისი კომპეტენციისა და კვალიფიკაციის ადამიანებისთვის.

მაშ სად ვარ დღეს პოსტ დრამატული ეატრის ეპოქაშიჩვენ საქარველოს ეატრალები?

შიდა ინტრიგებისა და ომების ფონზე მისავაებულები, პროფესიულ საკიხებზე არ მოლაპარაკენი, დამიმებულნი შური და გაუტანლობის ჟინი და მისუსტებული (შეიძლება მობეზებულიც კი) საეატრო ხელოვნებით, რომელიც დიდიხანია არა მხოლოდ აობა ცვლას ელის, არამედ საკავენო“/სამოყვარულო ხელოვნებდან პროფესიულ ხელოვნებაზე გადასვლას. ეატრალებიდან ველი ახალ სიტყვასა და ფორმას და არა მოველებული ხერხებით (სცენაზე ყვირილით, იაფასიანი ეფექტებით, სუსტი დილეტანტური გადაწყვეტით, უგემოვნობით) ჟონგლიორობას.

 

ახალმა ტექნოლოგიებმა დაღუპეს“ („დაალუსტრირეს“) ხელოვან ჯგუფები, რადგანაც უკვე ყველამ იცის რა საიდან მოდის: იდეაც და ფორმაც, ყველას შეულია ავად ნახოს/მოიძიოს პირველწყაროც და აგონება საავეც (მეორენარიად პლაგიატის წყარო)დღეს ყველას შეულია ანაბრად შეამჩნიოს სიშიშვლეიდეა და საღი აზრის.

 

პოსტ დრამატულ ეპოქაშიქარული ეატრის ადგილი მრავალ შეკიხვას ბადებსროგორ საუბრობს დღეს ქარული ეატრი ტექსტის გარეშე და საუბრობს საეროდ. არსებულ საუბარს მუნჯობა ხომ არ ჯობდა? რა გახდა ან რა უნდა გახდეს მისი  გამოხატვის ახალი ენა. წარსულში ქარულ ეატრს ბადალი არ ყავდა მეტაფორულ-სიმბოლურ აზროვნებაში (ბევრ სხვა რამეშიც), მაგრამ დღეს?

 

დრამატურგია სიტყვა ამაშის მონობაშია მომწყვდეული, მაშინ როცა მსოფლიო კიბერ სამყაროშია გადაშლილი, ჩვენ ჰამლეტის რეპლიკის მოშველიებისიტყვების, სიტყვების, სიტყვების ტყვეობაში ან ამარა ვრჩებით! დრამატურგი ვერ გადაიზარდა საეატრო სივრცის ამმეტყველებელ ავტორად (სცენარისტად - ტექსტის მკეთებლად), რეჟისორი ვერ გადაიქცა მსახიობებით ფერმწერად, ეატრი არ გახდა ახალი ხელოვნების სახლად. თითქოსდა თეატრმა მისამართი დაკარგა.

 

ჩვენს საეატრო პეპლებს არ ეღირსა ჭუპრებიდან ამოფრენა და მა აღმაფრენაც ჩახვევა ჩატრიალები შეიცვალა.

 

პოსტ დრამატული ქარული ეატრი ილუზიების მსხვრევის ფაზაში შევიდა. რევოლუციურად რომ ვთქვათ როცა ძველებს აღარ შეუძლიათ და ახლები ჯერ არ მომწიფებულან...

ერის მხრივ ცოცხალი კულტურული მემკვიდრეობით (შეიძლება არა ერთით) ანუ ქარული ეატრის გარდასულ დღე დიდები და არ დამდგარი გაჩერებით, ასა გვირაბის ბოლოს უნდა მოსდევდეს ხოლმე სინათლე.

 

სად დავუშვი შეცდომები?

 

პირველ რიგში ბილისის ეატრები დაადგა გადაგვარების გზასსხვადასხვა  კონკურსების პოლიტიკამ შედეგი ვერ გამოიღორადგანაც მმარველ უმრავლესობა იმ შემხვევაშიც კი როცა ეატრში მუშაობის გამოცდილება ქონდათ,  აღმოჩნდა რომ ეატრიარ იციან. და არა მხოლოდ იმიტომ რომ ხშირად - კაპიტალისტური წინარესახე პინოქიო, საბჭოთა ბურატინოსიც კი არ ქონია წაკიხულიარამედ იმიტომ, რომ ვნება და გრნობა არ აღმოაჩნდა ეატრისადმი, ხელოვნებისადმი, საკუარი ქვეყნის პრესტიჟისადმი.

სად იწყება ეატრის სიყვარული?

ალბა იქ, სადაც ავრება შეგრნება იმისა ვის ეკუვნის კარგი სპექტაკლი; იქ სადაც ქრება ბიზნეს ან პოლიტიკური ინტერესები.

 

ხელოვნება მრავალფეროვნებივის და ურიერგაზიარებისვისაა და არა საკონკურენციო ომებისვის, მის საფუველში იკა და კაცმოყვარეობაა და არა დარგში არსებული სხვა ორგანიზაციების ჩაირვა.

 

სად გადის ზღვარი კულტურის მენეჯერის იკასა და ბიზნეს ადმინისტრირებას შორის?

 

ლევან ხეთაგური

 

2004

No comments:

Post a Comment