Sunday, January 22, 2023

სემ შეპარდის ამერიკული მითოლოგიზმი ნაწილი 1

 

სემ შეპარდის ამერიკული მითოლოგიზმი

 

ამერიკულმა კულტურამ, კერძოდ კი დრამატურგიამ, მნიშვნელოვანი დამოკიდებულება გამოიმუშავა ვროპული მითოლოგიის გადამუშავებაში, მან შექმნა საკუთარი ალტერნატიული მასობრივი კულტურის ზოგადი თეორია, სარეკლამო ხელოვნება,, ვიდეო არტი, პოპ არტისა და კიჩის გრანლიოზული მიმართულებები: გიპერრეალიზმისა და სუპერკიჩის ნიმუშები. მასთანაა დაკავშირებული გარკვეული სწრაფვა საერთოდ მასობრივ ხარისხში აყვანილი ზეცნობიერების შექმნისა.


  ამერიკული კულტურა თითქმის ყოველთვის ძლიერ ექსპლოატაციას უწევს ევროპულ ტრადიციულ ელიტარულ ხელოვნებას, თუ ხვადასხვა სახელოვნებო თეორიებს. თქვენ წარმოიდგინეთ ზეცნობიერების შექმნაც კი ანტონენ არტოს თეორიის თავისებური გადამუშავების შედეგია. უკვეამერიკული ოცნება” /.ოლბი/ განა ახალი თავისებური ამერიკული ზეადანიანის შექმნის მცდელობა არაა. ეს არის ამერიკული აზროვნების წესის  სხვადასხვა ამოსახსნელი ელემენტები. 



  ამერიკული თეატრი საკმაოდ ახალგაზრდაა, იგი ასიოდე წელს ითვლის, უფრო ზუსტად XIX საუკუნის მეორე ნახევრიდან მიუხედავად ამისა პროფესიული დრამატურგია მაინც ონილისაგან იწყება და ამერიკული დრამატურგიის გენიალოგია შემდეგნაირად გამოიყურება: . ონილი, . უაილდერი, . უილიამსი, . მილერი, . ოლბიეს ის ავტორები არიან, რომელთაც უდიდესი მნიშვნელობა ჰქონდათ, როგორც ამერიკულ, ასევე მსოფლიო თეატრის ისტორიაში.



  საერთოდ, როცა ამერიკულ ლიტერატურაზე ვსაუბრობთ აუცილებლად ანგარიშგასაწევი ფაქტორია ენის პრობლემა. ჩვენ ვსაუბრობთ ამერიკულ ფენომენზე კულტურაში და სრულიად სამართლიანად, მაგრამ საერთოდ კულტურის /შემადგენელი ნაწილი ვერბალური ხელოვნებაა: კინოთეატრი და ლიტერატურა. აქ კი უნდა ვილაპარაკოთ საერთო საკომუნიკაციო ენის შესახებ როგორიცაა ინგლისური. ამიტომაც უნდა დაისვას ინგლისურ ენოვანი სამყაროს პრობლემა, ანუ რამდენად შეიძლება ვისაუბროთ ამერიკულ დრამატურგიაზე, როგორც ამერიკის შეერთებული შტატების ხელოვნების ნაწილზე თუ ინგლისურენოვანი კულტურის ნაწილზე. სხვათაშორის სემ შეპარდი საუკეთესო მაგალითია ინგლისურისა და ამერიკულის ასეთი კავშირის, რადგანაც შემთხვევითი არ არი მისი ლონდონში გადასვლა და ცხოვრება, ასევე მისი ბრუკთან შეხვედრა. ანგარიშგასაწევია ასევე ინგლისური სცენისა და საერთოდ ევროპული ხელოვნების გავლენა და მისი როლიამერიკული კულტურის ჩამოყალიბებაშითუ რა გავლენა აქვს მას დღეს,  რაც მნიშვნელოვანი ფაქტორია.



  ეს საკითხები აყენებენ მნიშვნელოვან თეორიულ პრობლემას ევროპა-ამერიკის ურთიერთობაში, როგორც დასავლური კულტურისა, თუ რომელს რა ადგიკლი უკავია ან რა სახეს ატარებს.

  სემ შეპარდი სწორედ, რომ ის დრამატურგია, რომლის სახელთანაცაა დაკავშირებული მე XX საუკუნის ბოლო პერიოდის ამერიკული თეატრი, რომელიც აგრძელებს იუჯინ ონილის ტრადიციებს, როგორც დრამატურგიული თემით ასევე შემოქმედებითი სიძლიერითაც. ორივე ავტორისათვის მნიშვნელოვან პრობლემად იქცევა ოჯახის თემა და თანადროული ოჯახის სტრუქტურებში კლასიკური მითის სტრუქტურის გამოყენება. შეპარდთან ასევე მკაფიოდ შეინიშნება თანამედროვე ინგლისური დრამის ტრადიციები ისეთი ავტორებისა როგორც არიან: პინტერი, ბონდი, შეფერი, სტოპარდი, ბრენტონი და სხვანი. იგი ფართოდ იყენებს თავის დრამატურგიაში, როგორც მითოსს, ასევე ავანგარდული თეატრის ხერხებს, აბსურდული თუ სისასტიკის თეატრის ელემენტებს. მისთვის არც ინგლისისგანრისხებულთათაობის პრობლემებია უცხო, რადგან იგი ყოველთვის დაკავშირებულიასოციალურდრამასთან. მისი ხელწერა მრავალფეროვანია. შეპარდის შემოქმედების ბოლო პერიოდი განსაკუთრებით გამოირჩევა მისი დაინტერესებით ოჯახური თემისადმი, რაც მას ონილთან აახლოებს.

  არის კი ქვეყანაზე რაიმე, რაც ოჯახურ ცხოვრებას არ ეხება? სიყვარულიც კი ოჯახთანაა დაკავშირებული, დანაშაულიც. ჩვენ ყველანი ერთმანეთისგან მოვდივართყოველი ჩვენთაგანი საკუთარი დედმამისგან არის წარმოსობილი. თაცვის დროზე კი თავად გახდება მამა. ეს უსასრულო ციკლია” /11.50/ - ამბობს შეპარდი.

  შემთხვევითი არ არის ის ფაქტი, რომ სემ შეპარდი თავისი შემოქმედებით, როგორც დრამატურგი და მსახიობი მჭიდროდ არის დაკავშირებული ევროპულ კულტურასთანისეთ ხელოვანებთან, როგორებიც არიან მიქელანჯელო ანტონიანი. (ანტონიონი მასთან ერთად წერს სცენარს ფილმისათვისზაბრისკი პოინტ” ) შეპარდი ვინ ვენდერსის ფილმისპარიზიტეხასისსცენარის ავტორია, შლოინდორფის ფილმში მაქს ფრიშისჰომო ფაბერისმიხედვით “ voyager” – „მოგზაურიმთავარი როლი შეასრულა. ამ ურთიერთობების უკან ძალიან ღრმა ფესვები არსებობს, რომლის ამოხსნასაც შევეცდებით.

  სემ შეპარდი თვითონ ხშირად აღნიშნავს ამ გარემოებასთავის დამოკიდებულებას ევროპულ კულტურასთან. ზემოთ ჩამოთვლილი სამი ხელოვანისთვის არსებობს ერთი ყველაზე მნიშვნელოვანი გამაერთიანებელი პრობლემა, რომელიც ხშირად უკავშირდება შეპარდის შემოქმედებით მრწამსს.

  ეს გახლავთ ადამიანის გაქცევა საკუთარი თავისაგან, უარის თქმა საკუთარ წარსულზე, ბიოგრაფიის უარყოფა – XX საუკუნისტრაგიკული ინიციაცია”, რომელზეც ლაპარაკობდა ანტონიონი ჯერ კიდევ ფილმპროფესია რეპორტიორშიშლიონდორფიყალბში”, მაქს ფრიში თავის რომანებში, ვინ ვენდერსი თავის ფილმებში, ანუის და სარტრის დრამატურგია, პირანდელო და სტრინდბერგი. იგივე პრობლემა დგას იმ სამ ფილმშიც რომლებთანაც შეპარდი უშუალოდ თანამშრომლობდა. XX საუკუნისთვის დამახასიათებელი ეს საშიში სენი, უძველესი დროიდან იღებს სათავეს. მას საფუძვლად უდევს მითოლოგიური არქეტიპები და თქვენ წარმოიდგინეთ ეს პრობლემა თვითოიდიპოს მეფეშიცკი იყო ჩადებული, მაგრამ თუ კი ოიდიპოსი გაურბოდა იმას, რაც უნდა მომხდარიყო, უარს ამბობდა საკუთარ ბედისწერაზე, XX საუკუნის გმირები გაურბიან იმას, რაც უკვე გამოიარეს, უარის თქმა უნდათ იმ შეცდომებზე და საქციელებზე რაც ჩაიდინესისინი ცდილობენ გადაწერონ საკუთარი ბიოგრაფია ან სულ დაივიწყონ. ეს თავისებური თავდაცვითი მექანიზმია.მაგრამ რა გვაიძულებს ამას ჩვენისევ და ისევ ცხოვრებაეს რთული და მკაცრი ურჩხული, რომელიც ყველაფერს მოითხოვს მსხვერპლად და ჩვენც, როგორც კერპთაყვანისმცემლები ისე ვიქცევით ერთმანეთის შეწირვით.


  მაგრამ ცხოვრება ისევე, როგორც ბედისწერა ანტიკურ ტრაგედიაში არავის არ აპატიებსგაქცევას”, არავის არ აძლევს საშუალებას საკუთარი როლის თავიდან (ხელმეორედ) შესასრულებლად ან მის გამოსაცვლელად. ადრე თუ გვიან იგი მაინც ეწევა საკუთარ გმირმსხვერპლს დასჯის კიდევაც მას. დასასჯელად კი უამრავი საშუალებები არსებობსტრაგიკული სინამდვილე” – ყოველთვის გამარჯვებულია – “საკუთარ თავს ვერასოდეს ვერ გაექცევი” – ვერც პასპორტის, მისამართის, პროფესიის განმოცვლით და ვერცტოტალური აფაზიითგანვლილი ცხოვრებისადმი.

  ჩვენ ყველანი მგზავრები ვართ ამ სამყაროში და ბარგის დაკარგვის შემთხვევაშიც კი გზის ბოლოსჩვენბარგს” /ანუ ის კონცეფციაბარგი ადამიანის ბიოგრაფია, ცხოვრებაა/. ცხოვრება აუცილებლად წინ დაგვახვედრებს.

  ამდაგვარი კონფლიქტით შეიცვალა რომანტიზმისათვის დამახასიათებელი გმირის გაორება, სადაც აშკარა ბრძოლა იყო გამოცხადებული ორ საწყისს შორის ერთ პიროვნებაში. და როცა ხელოვანმა დაინახა, რომ ასეთ ბრძოლაში საბოლოოდ ყოველთვის დამარცხებული გამოდიოდა, მან გადაწყვიტა გაქცევით ესარგებლა. მართალია გაქცეულს ყოველთვის ეწევიან, მაგრამ რად ღირს თავისუფლების ის წამები, სანამ ეს დევნა გრძელდება და მანამ დაგეწევიან.

  კალიფორნიის პატარა ქალაქ დუარტეში, ლოს ანჯელესის მახლობლად ცხოვრობდა შეპარდი თავის ორ დასთან და დედ-მამასთან ერთად. სემის მამა მეორემსოფლიო ომის დროს ავიაციაში მსახურობდა. იგი ხშირად ლოთობდა, ტოვებდა სახლს და უჩინარდებოდა. მამა-შვილი ხშირად ჩხუბობდნენ. მამის სახე გამუდმებით იჩენს შეპარდის თითქმის ყველა ნაწარმოებში.

  სემმა თავიდან ვეტერინარობა გადაწყვიტა და ადგილობრივ კოლეჯში დაიწყო სწავლა, სადაც მხოლოდ სამი სემესტრი დაჰყო, და სწავლას თავი დაანება.

  მამასთან მორიგი ხელჩართული ბრძოლის შემდეგ ცხრამეტი წლის სემ შეპარდი სახლიდან გარბის და 1963 წელს იგი ჩადის ნიუ იორკში.

  იგი წარმატებას აღწევს უკვე 20 წლის ასაკში, რადგან მის ორ პიესასალპურ ბარსდაკოვბოიანხორციელებდა სცენაზე. მისი პირველი დრამატურგიული ცდები იყო თეატრალურ ავანგარდში, რომელიც იდგმებოდა ოფ ბროდვეის თეატრალურ სცენაზეკაფე ჩინო”-ში დალა მამა”-ში. იგი როგორც მუსიკოსი ანსამბლსოლო მოდალ რაუნდერს”-ის დასარტყმელ ინსტრუკმენტებზე უკრავდა. ცხოვრობდა ქუჩაში. გამუდმებით წერდა პიესებს.

  მაშინ სემ შეპარდი ყველას უყვარდა: ახალგაზრდებს, ავანგარდისტებსგანსაკუთრებით გაზეთვილიჯ ვოის”- ის კრიტიკოსებს, რომელნიც მისი აღფრთოვანებული თაყვანისმცემელნი იყვნენ და ცამეტჯერ მიანიჭეს მას თავიანთი პრემია.

  მკითხველი უკვე იცნობდა სამუელ ბეკეტს, ეჟენ იონესკოს და ჰაროლდ პინტერს, მაგრამ შეპარდმა შესძლო ევროპული აბსურდიზმის გადატანა და ამერიკანიზირება, მაგრამ მან ეს განსაკუთრებულად გააკეთა ედვარდ ოლბისაგან განსხვავებით”/11.48/.

  შეპარდის პირველი პიესები ემოციურად დატვირთულია, მათგან მოედინებოდა: სიცარიელის, მიტოვებულობის, სიმარტოვის, შიშის გრძნობათა ანარეკლი. თავისი შემოქმედების დასაწყისში იგი წერდა ჯაზისა და ჯექსონ პოლოკის აბსტრაქტული ექსპრესიონიზმის გავლენით.

  ყველა პიესა დაწერილი იყო ენით, როგორც მისი მეგობარი რეჟისორი ბილ ჰარტი ამბობდარომელიც იწვევდა რაღაც მისწრაფების სურვილს, როგორც გრძნობას ადამიანში რიტმ ენდ ბლიუზის პირველი მოსმენის დროს, რომ ჩნდება”. /11.51/

  მისი ზოგიერთი ადრინდელი პიესა უკვე კლასიკურად ითვლება, მაგრამ თვითონ შეპარდი მათზე ამბობს – “ბოლოს და ბოლოს იწყებ ფოკუსების კეთებას. ეს ძალიან თავშესაქცევიააღნიშნავს იგიმე ამით ბევრს ვერთობი, მაგრამ ეს არის ნამდვილი დაკმაყოფილება. მე არ ვიცოდი მაშინ პიესების წერა. ზუსტად ამაშია საქმე, თუკი არ იცი მოტოციკლზე სიარული, ხშირად იმტვრევი ხოლმე. რა საკვირველია ისინი ძალიან მხიარულად იწერებოდნებ, პირდაპირ ენერგია იღვრებოდა მათგან და . ., მაგრამ მე მათ არ დავიცავდი”. /11.52/, მაგრამ შეპარდი მუდან იცვლებოდა და, იზრდებოდა შჶმოქმედებითად; ეს კიდევ ერთი დამახასიათებელი თვისებაა მისთვის. იცვლება მისი დამოკიდებულება სამყაროსთან, მოვლენების შეფასებები. მოგვიანებით კი ცდილობს ახსნას, რატომ ხდება ყოველივე ეს და დასძენს ხოლმე: “ყველაფერი რასაც ცხოვრებაში ხვდები დაკავშირებულია საკუთარ სულიერ მდგომარეობასთან”. /11.53/

  შეპარდი მოულოდნელად ტოვებს თეატრს, ამერიკას და ინგლისში გარბის. ლონდონში იგი თავს ანებებს ნარკოტიკებს, რომელსაც მანამდე ძალიან ხშირად იყენებდა და სწავლობს საკუთარი პიესების დადგმას. ლონდონში დგამსდოღის წინასწარმეტყველის გეოგრაფიას” – ადამიანზე, რომელსაც უნარი შესწევს იწინასწარმეტყველოს დოღის შედეგები, რომელსაც შეიპყრობენ და საშინელ ექსპლუატაციას უწევს საქმოსანთა ბანდა. იგი მათ სიგიჟემდე მიჰყავთ. მოგვიანებით იგი წერსბოროტმოქმედების ბოღმა”-, ბრწყინვალე პიესას მსგავს თემაზე. მასში იშლება ბრძოლა ორ განსხვავებულ მუსიკალურ სტილს შორის როკენროლში. ათი წლის შემდეგ თავისი შემოქმედების დაწყებიდან, ცხოვრების ლონდონურ პერიოდშიმას საკუთარ თავში თავისებურისისხლის ყივილიიგრძნოახალი სამყაროს მითები, სამეცნიერო ფანტასტიკა და ველური დასავლეთი, ბისტრო და საგზაო სასაუზმეები, კომიქსები და მუსიკა ქანთრი”, /12.79/.

  ბოროტმოქმედების ბოღმისდადგმის წლისთავზე ინგლისში შეპარდი შეხვდება და გაიცნობს პიტერ ბრუკს. მან იგი აზიარა თვითანალიზისთვითშეცნობის იდეებს, რომელიც ეკუთვნის ცნობილ ფილოსოფოსსმისტიკოსს გიორგი გურჯიევს /1872 – 1949/, რომელმაც 1919 წელს თბილისში დაარსა ადამიანის ჰარმონიული განვითარების ინსტიტუტი.

  შეპარდს არ უყვარს გურჯიევზე საუბარი, მაგრამ იგი თვლის, რომ თვით ანალიზმმა /თვითშეცნობა/ მისცა მას საშუალება გაეხსნა თავისთვისახალი მიდგომის შესაძლებლობა”, რომელიც უპირისპირდებოდა არსებულ უაზრობებს.

  გურჯიევი ამბობს: “გახსოვდეს ყოველთვის რასაც არ უნდა აკეთებდე, რომ ეს შენ ხარარ უნდა დაივიწყო არც ერთი წუთი” /1.5/. ეს მოსაზრება შეპარდისთვის ერთერთი უმთავრესი ხდება, თითქმის ცხოვრების წესად იქცევა. ცდილობს ყიოველთვის ბუნებასთან იყოს ახლოს, რომ უკეთ შეიცნოს თავისი თავი. იგივე ნიშნები მუდამ ჩნდება მისი პიესების გმირებში. “ღმერთი შესაძლებელია მარტო იმისათვის, ვისაც შეუძლია იგი დაინახოს” /1.5/. აგრძელებს გურჯიევი იგი ფაქტიურად დანახვის ნიჭზე საუბრობს, შეპარდის გმირები ცდილობენ ამ შესაძლებლობის რეალიზაციას, რადგანაც ეს შესაძლებლობა შეიძლება აღმოაჩინოთ მხოლოდ საკუთარი თავის შეცნობით და თვითანალიზით.

  შეპარდისთვის, მთელს მის შემოქმედებაში უზარმაზარ ადგილს იკავებს სიყვარულის თემა. პიესასიყვარულით შეშლილიდა ამავე სახელწოდების პოეტური ციკლი პირდაპირ ამ თემის გარშემო ტრიალებს, მაგრამ ყველა სხვა პიესაში სადაც ეს თემა სათაურში თუ არ არის გამოტანილი გმირებისათვის მაინც განმსაზღვრელი ხდება. გურჯიევიც სიყვარულის გრძნობას და მის მრავალფეროვან გამოვლინებებს უდიდეს მნივნელობას ანიჭებს.

  თუ შეგიძლიათ სიყვარული, შეგიძლიათ არსებობა, თუ შეგიძლიათ არსებობა შესძლებთ მოქმედებას, თუ მოქმედება, შესძლებთ თქვენ ხართ” /1.5/. ეს მრავალი საფეხური საკუთარი თავის პოვნისთვის და შეცნობისთვის ზუსტად ის ეტაპებია რაც დრამატურგიულ ნაწარმოებში პერსონაჟებს სჭირდებათ იმისათვის რომ მათ ევოლუციური სახე მიიღონ, რომ შესძლონ განვითარება, ზრდა, ცვლილება.

  ყველაფერთან შედარებით, რაც კი ვინმე შემხვედრია, ეს იყო ყველაზე შინაარსიანი” – ამბობს სემ შეპარდი გურჯიევზე. გარდა ამისა იგი აღნიშნავს, რომ ეს მასალა პიტერ ბრუკის რჩევასთან ერთად თვითონაც უფრო ღრმად შეისწავლა, რამაც ლოგიკურად პიესაში გამოყვანილი ხასიათების და მისი შემოქმედების გადასხვაფერება გამოიწვია.

  ათი წელი ვეძებდი ექსპერიმენტული დრამის ლაბირინთებში, აქეთ-იქეთ ვაწყდებოდი, სიბნელეში ვაფათურებდი ხელებს, გამოსავალს კი ვერ ვპოულობდი, ვგრძნობდი, რომ რაღაც მიზანი, საფუძველი მესაჭიროებოდა გარდა ინსტიქტური მიდგომისა, რომელიც ისე იოლად გამოდიოდა”. /11.53/. ასეთი საფუძვლები მასში სწორედ, რომ პიტერ ბრუკთან შეხვედრამ და გურჯიევის შესწავლამ მოამზადა.

  ადრეულ პერიოდში იგი მსახიობებს სთავაზობდა თვითნებურად ეცვალათ გმირის სახე მიზეზების და შედეგების გაუთვალისწინებლად, ჩაედინათ აბსოლუტურად არამოტივირებული საქციელები, რაც თავად შეპარდმა მთლიანად შეცვალა, მიღებული ახალი გამოცდილების გამო.

  შეპარდის სან-ფრანცისკოში დაბრუნების შემდეგ ის თანამშრომლობსმეჯიქ თეატრშიდა იწყებსოჯახური პიესებისციკლს. პირველი პიესა იყომშიერი კლასის, წყევლა-კრულვა”, მას მოჰყვადასამარებული ბავშვი”, “ნამდვილი დასავლეთი” – ორი ძმის შესახებ, “სიყვარულით შეშლილინახევარ და-ძმას მტანჯველ ინცესტურ სიყვარულზე ერთმანეთის მიმართ. ამ პიესაში იგი ავტობიოგრაფიულ ელემენტებსაც იყენებს, თუ როგორ დატოვა თავისი მეუღლე და ცნობილ კინოვარსკვლავ ჯესიკა ლანგთან გადავიდა საცხოვრებლად, მასშემდეგ რაც ერთად ითამაში ფილმშიფრენსისი”. მერე წერსგონების სიცრუესკვლავ ორი ოჯახის შესახებ.

  1979 წელს იგი ღებულობს პულიცერის პრემიას და მას შემდეგ იგი ყველაზე პოპულარული დრამატურგია ამერიკაში, მაგალითად პიესასიყვარულით შეშლილიმხოლოდ ნიუ იორკში ათასჯერ ითამაშეს, მერე კი რობერტ ოლტმანმა გადაიღო ფილმად, სადაც თვით ავტორი მიიწვია მთავარი როლის შესასრულებლად.

  დღემდე სემ შეპარდი ითვლება უმაღლესი თეატრალური კულტურის წარმომადგენლად, ხოლოსაოჯახოტრილოგიეს შემდეგ კრიტიკაც ალაპარაკდა მასზე, როგორც ახალ ონილზე”/6.116/.

  პიესაწყეული კლასის წყევლა-კრულვაანდამშიერი კლასის დაღი”. სათაურის მრავალი ვარიანტი შეიძლება გაკეთდეს, რუსულ ვარიანტში იგი ჟღერს, როგორცსადღაც ამერიკაშიდა ამ თარგმანს უფრო აბსტრაქტული სახე აქვს, თუმცაწყევლის”, “დაღისმომენტი მნიშვნელოვან ადგილს იკავებს პიესის მესამე აქტში. პიესა დაწერილია 1976 წელს, იგი სემ შეპარდისოჯახური ტრილოგიისერთერთი პიესაა.

  წინამდებარე ნაშრომში ამ ტრილოგიის მხოლოდ ორი პიესა იქნება განხილულიმშიერი კაცის წყევლა-კულვადანამდვილი დასავლეთი” /”True West” 1980/ ეს ორი პიესა შეიძლება ითქვას, რომ ავტორის მომწიფებულ, ჩამოყალიბებულ პერიოდს მიეკუთვნება და ორივე პიესა ამერიკაში უკვე კლასიკადაა აღიარებული. ამ პიესებში ავტორი იხილავს მისთვის ყველაზე მნიშვნელოვან საკითხებს, ოჯახურ ურთიერთობებს. შეპარდი თვითონ ცდილობს ახსნას თუ რატომ იყენებს და უბრუნდება ტრადიციულ თემებს. “მე ყოველთვის ვგრძნობდი როგორ მიზიდავდა ტრადიციები და ამავე დროს ვერ ვიტანდი მათ. ვერ ვიტანდი იმ პიესებს, სადაც მოქმედება წრიულად ვითარდებოდა. “ოჯახურ დრამებს”, მაგრამ უცებ მივხვდი, რომ ისინი ხომ ჩემი ცხოვრების ნაწილია, რომ დრამატურგებად ხდებიან მხოლოდ ამ ჭავლში მოხვედრისას” /11.53/.

  პიესაშიმშიერი კლასის წყევლა-კრულვა” – ოთხი ძირითადი პერსონაჟია. ესენი არიან: ოჯახის უფროსივესტონი, მისი მეუღლეელლა, ვაჟიშვილივესლი და ქალიშვილი ემმა. ამბავი თითქოს და ძალზედ მარტივია. გალოთებული ოჯახის უფროსი, რომელიც აღარ მუშაობს და არც ყურადღებას აქცევს საოჯახო მეურნეობას, ცოლი რომელიც ცდილობს დააღწიოს თავი ამ გაჭირვებას, ქალიშვილი, რომელიც სულ აპირებს სახლიდან წასვლას და ვაჟიშვილი, რომელიც ჯერ კიდევ ცდილობს ოჯახის შენარჩუნებას.

  ამბავი მართლაც ძალიან მარტივად და ამერიკული ლიტერატურისთვის ტრადიციულად გამოიყურება, რომ არა მისი ტრაგუკული დასასრული და ის ბრწყინვალე მონოლოგები თუ დიალოგები, რომელთა სიძლიერე ავტორს მართლაც რომ საუკეთესო დრამარურგთა გვერდით აყენებს.

  მარტივი სიუჟეტიდან იბადება ერთი ოჯახის ტრაგიკული ამბავი, რომელსაც თვით პერსონაჟები ანზოგადებენ. შეპარდი თითქოსდა არღვევს კლასიკური პიესის კანონებს. ჩვენ აქ გვხვდება ადგილის და დროის ერთიანობა, თითქმის ორმოცდარვა საათში ვითარდება მთელი სიუჟეტი სამი მოქმედების განმავლობაში ვითარებაც ერთი გვაქვს. პიესაში შეიძლება ითქვას რომ კალსიკური სამერთიანობის (დროის, ადგილის, ვითარების) პრინციპი დაცულია.

  ეს პიესა ზუსტად ატარებს სემ შეპარდისათვის დამახასიათებელ თვისებას, ევროპული და ამერიკული კულტურის საოცარ სინთეზს, რითაც იგი ამერიკული

დრამატურგიის საუკეთესო ტრადიციების გამგრძელებელია. იგი არ არის კლასიკური ამერიკული სტილიზატორი. იგი  აბსოლიუტურად ორიგინალური ხედვის დრამატურგია. ამ პიესაში შეინიშნება ახალი რეალიზმის ელემენტები, ონილისთვის დამახასიათებელი დრამატურგიული ტიპები, მაგრამ ამჟამად ისინი არ არიან კომპლექსების მატარებლები თუ არქეტიპის ფონზე აღმოცენებული პერსონაჟები. ისინი რიგითი მოკვდავი ადამიანები არიან, რომლებიც ქმნიან ერთერთი ოჯახის მოდელს. ეს ამბავი მართლაც, რომ სადღაც ამერიკაში ხდება, ეს ოჯახიწყევლის მსხვერპლია”. ზუსტად ამ იდეაში ჩნდება შეპარდისეული მითოლოგიზმი, - ამერიკული მითოლოგიზმი. დრამატურგი გვიჩვენებს ოჯახურ მოდელს, რომელსაც ეს სოციალურიწყევლადასტეხია და იგი ვერაფრით ვერ პოულობს გამოსავალს. იგი მის ბედისწერადაა ქცეული. ოჯახთან ერთად შერწყმულია სახლის, როგორც ოჯახის საფუძვლის სიმბოლო.

  სწორედ გმირების გაერთიანება ოჯახში ბადებს მითოლოგიურ მოდელს. ეს არის საინტერესო ხერხი შეპარდისა, რომ პიესა მთლიანობაშია ცხოვრების ისეთი ეპიზოდი, რომელიც მითოლოგიურ მსოფლმხედველობაში გადადის, თითქოსდა ეს ამერიკული კოსმოგონიაა. ავტორი ამბობსაი ჩვენ ამერიკელები ასე ვქმნით სამყაროს. ასეთია ჩვენი წარმოდგენები ქვეყნის შექმნისა და მისი კანონზომიერების შესახებ.

  პირველ სცენაში ვესლი, უფროსი ვაჟი ამბობს: “ისეთი გრძნობა მაქვს თითქოს და ჩვენჩვენ არა ვართ, არამედ ვიღაც სხვები”. ეს რეპლიკა თავისებურ ბიძგს აძლევს პიესის შემდგომი განვითარებისთვის. ადამიანთა გაუცხოება, რომელიც ამზადებს კატასტროფას, ამზადებს გმირებს, რომ მათ უკეთესად შეხედონ არა თუ ერთმანეთს, არამედ საკუთასრ გახლეჩილ სხვად ქცეულ სულს.

  შეპარდის ხერხად შეიძლება ჩაითვალოს საგნის, ცხოველის, თუ ბუნების მრავალმნიშვნელოვან სიმბოლოდ შემოყვანარომლის სემანტიკური მნიშვნელობა, თითქოსდა კოსმოსურ სიმბოლოდ იქცევა, რომელიც ცდილობს ცხოვრებისეული კანონზომიერების ამოხსნას. 

 ვესლი: წარმოგიდგენია როგორ ვიწექი ჩემს საწოლში, ჩემს ოთახში, ამ სახლში, ამ ქალაქში, ამ შტატში, ამ ქვეყანაში, ვგრძნობდი ამ ქვეყანას ისე ახლოს, თუითქოს და იგი ჩემი ნაწილი ყოფილიყოს. ვგრძნობდი ყველა იმ ჩაძინებული ადამიანის არსებობას, რომლებიც იქ იყვნენ ღამე სიბნელეში, მხეცებსაც კი ვგრძნობდი. ყველა მძინარე ნადირსაც. . . მე მტერი ვარ. ვგრძნობ სივრცეს ჩემს გარშემო, როგორც უზარმაზარ შავ სამყაროს. ვუყურებდი, როგორც მხეცი. . . თითქოს და ყოველ წამს ვიღაცას შეუძლია შემოიჭრას ჩემს არსებაში” /3.118/

  ამ ეპიზოდში ძალიან კარგად ჩანს გმირის ფსიქოლოგიური მდგომარეობასაგნების სიმბოლოდ ქცევა, რომელთა საშუალებით მას უნდა ახსნას სამყარო და საკუთარი ადგილი. შემოდის შეპარდისთვის ძალიან საინტერესო თემამე მტერი” – ვისი მტერი? სამყაროსი თუ იმუცხოსი”, რომელიც ჩემს არსებაში შემოდის; სიცარიელეში ვარსებობ და მე ვიცავ ჩემს სახლს, რომლის გალავანიც ჩემი სამყაროს საზღვარია და ყველა ვინც მის ხელყოფას მოინდომებს მე მისი მტერი ვარ. ვხედავ, როგორ ინგრევა პირველადი ჰარმონიულობამესადა ბუნებას შორის. აქ ეს ორი ობიექტი ერთმანეთს შორდება და შეიძლება მტრობა აქაც კი გაგრძელდეს. არ შეიძლება, რომ დაუშვათ ვინმეს შემოჭრა ჩვენს მიერ შეკოწიწებულ სამყაროში. იქნება ეს სახლი, ქვეყანა თუ ოჯახი.

  როგორც უკვე ავღნიშნეთ თავიდანვე შემოდის რამოდენიმე სიმბოლო. ერთერთი მათგანია სახლი. ვესლი მას ებღაუჭება, როგორც ბოლო იმედს, ხოლო დედამისი  ცდილობს მის გაყიდვას. მანამდე კი დედა საკუთარ თემას ანვითარებს პიესაში, რომელიც ასევე გარკვეული ადგილის მქონეა თავად შეპარდის შემოქმედებაში. იგი ევროპაში წასვლას თავაზობს თავის შვილს.

  ვესლი: მაინც იქ ევროპაში რა არის ისეთი?

   ელლა: იქ მათ ყველაფერი თავზე საყრელად აქვთ, მაღალი ხელოვნება,  

           სასახლეები, არქიტექტურა, სურათები. საუცხოო საჭმელი.

   ვესლი: ყველაფერი ეს აქაც არის.” /3.122/.

   ელლა ვეღარ ახერხებს ვესლის გადაბირებას. ელასათვის ევროპაში წასვლის  

თემა ისეთივე ნიშნის მატარებელია, როგორც მოსკოვში წასვლა ჩეხოვისსამი დისათვის”. ამ თემის თავისებური ციტირებაა და შეპარდის მიერ შემოთავაზებული გადაწყვეტა, რომელიც შემდეგ სცენებში გაგრძელდება. ელლა ცდილობს პირდაპირი დარტყმა მიაყენოს ვესლის და კონფლიქტი გააშიშვლოს.

  ელლა: მე სახლს ვყიდი /ხანგრძლივი პაუზა. ვესლი პირდაპირ უყურებს დედამისს. იგი შეტრიალდება/ მე სახლს ვყიდი, მიწას, ბაღს, ტრაქტორს, საქონელს. ყველაფერს ერთად, ყველაფერი იყიდება.

  ვესლი: ეს შენი არ არის.

  ელლა: რითია ჩემი მასზე ნაკლები! /3.122/.

  ელას მიერ აქცენტირებული გაყიდვა კვლავ იწვევს ჩეხოვისეულიალუბლის ბაღისასოციაციებს.

  ვესლის სიზმრის ახდენა იწყება. საკუთარი დედა ცდილობს მისი სამყაროს ხელყოფა მოახდინოს სამყარო, რომელსაც იგისახლსეძახის, იყიდება. ყველაფერი იყიდება და ვესლი ინსტიქტურად ხდება მამის დამცველი, სადაც იგი ამავე დროს საკუთარ თავს იცავს.

  ვესლი: ეს ის სახლია სადაც მე ვცხოვრობ,

  ელლა: კარგი სახლია, შემოსასვლელი კარიც კი არა აქვს ახლა მას” /3.121/

  ელლას გადაწყვეტილება ურყევია. მან უნდა გაყიდოს ყველაფერი. ამისათვის ვიღაც აგენტიიურისტი ტეილორიც კი შეიკავშირა. მას უნდა წასვლა იმ მითიურ ევროპაში.

 ემმა: მივემგზავრებით?

  ელლა: დიახ ჩვენ ევროპაში მივდივართ.

  ემმა: ვინ მიემგზავრება?

  ელაა: ჩვენ ყველა.

  ემმა: გინდა თქვა, რომ მხოლოდ შენ და ვესლი მიდიხართ ევროპაში? ეს საშინელებაა.

  ელლა: რატომ? რა არის აქ სასინელი? ვითომ არდადეგებია.

  ემმა: იქ ისევე იქნება,როგორც აქ

  ვფიქრობ, რომ ემმას ბოლო შეფასებით, შეპარდმა საბოლოო განაჩენი გამოუტანა, როგორც თავის გმირებს, ასევე სამი დის მიერ შემოტანილ რომანტიკულ სიმბოლოსმოსკოვში, მოსკოვში” – ის, რაც ამჟამად ელლასათვის გამხდარა ევროპა. ავტორი კი იძახისრა მნიშვნელობა აქვს სად ვიქნებით, აქ თუ იქ, რა ერქმევა ადგილს. ყველგან ხომ ყველაფერი ერთი და იგივეა. მოგვიანებით ავტორის აზრი იკვეთება, რომ ყველაზე მთავარია, ის თუ ჩვენ თვითონ, როგორები ვართ, ამა თუ იმ ადგილას, ზუსტად ამიტომ იტყვის ემმა სიტყვებს: “რა მნიშვნელობა აქვს, ჩვენ ხომ იგივე დავრჩებით”.

  ემმა თავის ძმასავით ყვება თავის სიზმარს,რომელიც მის პერსონაჟს მნიშვნელოვან შტრიხებს მატებს.

  ემმა: მე მიყვარს ავტომანქანები, მიყვარს მოგზაურობა. მომწონს წარმოვიდგინო, როგორ უფუჭდება ხალხს მანქანებიმე კი ერთადერთი ადამიანი ვარ ვისაც შეუძლია დახმარების გაწევა, თავიანთი გზის გასაგრძელებლად. ეს თითქმის იგივეა რაც ჯადოქრობა. უბრალოდ გახსნი კაპოტს და სასწაულს მოახდენ”./3.124/

  საოცარია თუ როგორ პოეტურ დანიშნულებას პოულობს შეპარდი ემმასათვის ისეთ პროზაულ პროფესიაში, როგორიც ავტომექანიკოსობაა. უცბად ჯერომ სელენჯერისთამაში ჭვავის ყანაშიცგვახსენებს, ბავშვების გადარჩენის იდეას, რომ არ გადაიჩეხებიან უფსკრულში. ემმა პიესაში ის გმირია, რომელიც თავის დანიშნულებას დახმარებაში ხედავს. მართალია მას მასხარად იგდებს დედაც და მამაც, მაგრამ იგი თითქოსდა პატარა, შეიძლებაუშნომეომარია, რომელსაც სურვილი აქვს შეებრძოლოს ქარის წისქვილებს. მას უნდა რომ, გახდეს ჯადოქარი, რომელსაც სიკეთის კეთება შეუძლია. სიკეთე აბსტრაქტული ცნებაა. ცხოვრებაში იგი ვერ ღებულობს რელიგიური სიკეთის ფუნქციებს. ამიტომაც ნაწარმოებში ყველა გმირს სიკეთისსაკუთარი”, თავისებური წარმოდგენა გააჩნია. ემმასათვის სიკეთეში შედის: ხალხისადმი იმედის დაბრუნება, რწმენის აღდგენა, სუსტის დაცვა, სამართლიანობის აღდგენა, მაგრამ ამისათვის მისთვის დასაშვებია რომ სხვა დაზარალდეს. ეს არც თუ ისე უმტკივნეულო, უხიფათოა. ამ გარემოებით საკმაოდ განსხვავდება ევროპული კულტურა ამერიკულისაგან, რადგანაც სხვადასხვა მორალურ-ეთიკურ კატეგორიებში არსებობენ.

  პირველ მოქმედებას ავტორი საკრალური სიმბოლოთი ამთავრებს. გამოდის ვესლი, მას ხელში პატარა ბატკანი უჭირავს და სცენის ერთერთ კუთხეში ათავსებს, თითქოს და იწყება მზადება რაღაც რიტუალისათვის. “ცხვარი, როგორც მომავალი შესაწირი ისე გამოიყურება.

  მთელი შემოქმედების განმავლობაში დედა ვაჟიშვილში ეძებს თანამონაწილეს, თანამზრახველს. მას რაღაც მახინაციებით ადვოკატ ტეილორის გამოყენებით, გადაუწყვეტია ქმრისაგან მალულად სახლის გაყიდვა, მაგრამ ვესლისთვის არც ისე ადვილია საკუთარი სამყაროსგაყიდვა”. დედას უჭირს ვესლი შეთქმულად გადააქციოს.

  ემმა ავტორისათვის პირველ მოქმედებაში კლასიკურიპატრონია”. მას მარტო უნდა ყველა გადაწყვეტილების მიღება. იგი თითქოსდა ვერავის ვერ ენდობა, მაგრამ ეს ზედაპირული შეხედულებაა, რომელიც გაქარწყლდება შემდგომი მოქმედებების მსვლელობის დროს.

  შეპარდი საინტერესოდ ანვითარებს სიუჟეტს და რაც მთავარია, ყველა გმირის გამოჩენისას დასაწყისში იგი თითქოსდა ილუსტრაციას, ციტატას, გმირის ზოგად სტერეოტიპს გვთავაზობს, რათა პიესის მოქმედების დროს ჩვენს თვალწინ დაინგრეს ეს სტერეოტიპი და ჩვენ გავხდეთ გმირის ხასიათის გახსნის, სახის განვითარების მოწმენი. ყველა გმირი, თითქოსდა იძერწება სცენაზე, ყველა იმ წინააღმდეგობებით რასაც მათ ცხოვრება სთავაზობს. ავტორმა ხომ ცხოვრებისეული ეპიზოდი უნდა შექმნას დროის უწყვეტ დინებაში.

  ვესლი: ეს უფრო მეტს ნიშნავს ვიდრე უბრალოდ სახლის დაკარგვას. ეს ნიშნავს მიწის დაკარგვასაც.

  ემმა: შენ ამის შესახებ ლაპარაკობ როგორც რაღაც შემოსევაზე.

  ვესლი: ასეც არის, ზუსტად ეს არის გაცოცხლებული მკვდრების თავდასხმა, ზომბების შემოსევა. ტეილორიყველაზე პირველი ზომბია. იგი მზვერავია. იგი - მხოლოდ ნიშანია იმისა რომ მისადგომებზე უფრო დიდი ზომბია, ძალიან მალე ისინი კარებების მტვრევას დაიწყებენ“.

  ეს დიალოგი გრძელდება მოკლე წინადადებებით, დაძაბულობის მატებით. ვესლის თხრობით საინტერესოასხვისი”, “უცხოსდახასიათება. აქ ხომ ტეილორზე როგორც მყიდველზე არ არის ლაპარაკი. ეს ისსხვაა”, რომელიც მოდის, რათა ოჯახური, პირობითი, მაგრამ მაინცჰარმონიადაარღვიოს. მისთვის მხოლოდ ერთი შედარება მოიძებნატრილერიდანგადმოსული პერსონაჟის ზომბისა, როგორც ვესლი ახასიათებს.

 

(პირველი ნაწილის დასასრული - გაგრძელება იხილეთ შემდეგ ნომერში)

 

გამოყენებული ლიტერატურის სია

1.       გურჯიევი გიორგი “გახსოვდეს თქვენი თავი” //გაზ. “რუბიკონი” 15 მაისი 1989 წ. № 1

2.       Сэм Шепапард “Истиный запад” // ж. театр1991 №3

3.       Сем Шепард       “Где-то в Америке”//. Современная драматургия 1990 №2

4.       Коренева М.  Творчество Юджина О Нила и пути Американской драмы., Наука 1990

5.       Почти Греческая трагедия // г. Экран и сцена №39  27 сентября 1990

6.       Семенов Владимир  “Человек в калейдоскопе”// ж. Современная драматургия 1990  №2

7.       Дни театра Федеративной республики Германии в Москве 1989 Вест ЛБ Вестдойче Ландесбанк

8.       Пави Патрис Словарь театра  М., Прогресс 1991

9.       Shepard Sam Seven plays, Fathor and Father London Boston 1988

10.      Shepard Sam  Keeps Moving by Amy Lipman // Toronto Freepress nov. 1984  vol.I, №1

11.      Jennifer Allen “Requir Magazine” 1988

12.      Rensel George Insest in Country, Look Frankfurter Allgemeine Zeitung 22.4.1986

13.      Russell Tayler John, The Penguin Dictionary of Theatre, Penguin books 1978 

 

 

No comments:

Post a Comment